Уподобитися Феніксу: Як Хмельницький аеропорт намагається повстати з руїн і відкритися небу

Уже кілька років в області намагаються "реанімувати" аеропорт. Коли вдасться його хоча б частково запустити, сказати не береться ніхто. За найоптимістичніших прогнозів, старт може бути у 2021-му

Журналіст регіональної редакції Depo.Хмельницький
Уподобитися Феніксу: Як Хмельницький аер…

Третій рік обласна та й міська влади намагаються "запустити" аеропорт. Почали із ліквідації одвічних боргів, які назбирувалися чи не десятиліттями. Хоч якийсь ефект від "намагань" почав вимальовуватися три роки тому. На початку 2016 року депутати ухвалили обласну програму діяльності комунального підприємства "Аеропорт Хмельницький" із загальним кошторисом 2,87 млн грн. Вся сума коштів була спрямувана на ліквідацію заборгованості, яка утворилась на 31 грудня 2015 року. Також була проведена інвентаризація земельної ділянки площею 127 га і почалось виготовлення технічного паспорту землеустрою на аеропорт.

Починаючи з 2004-го на підтримку діяльності КП “Аеропорт Хмельницький” було спрямовано лише 1,38 млн грн. В основному кошти використовували на ті ж погашення зарплатних боргів працівникам підприємства. За 2013-2014 роки з обласного бюджету "підкинули" на це 1,15 млн грн.

Навесні 2016 року "Аеропорт Хмельницький" не вдалося "пристороїти" до державної цільової програми розвитку аеропортів. "Частину обладнання забрав житомирський аеропорт, який відновив роботу та одержав дозвіл на польоти. Решту метеообладнання віддаємо полтавському аеропорту,  – константувала тоді "погибель" летовища екс-начальник Авіаційної метеорологічної станції Любов Криворучко. – Чому так сталося? Приміром, житомиряни звернулися до нас, оскільки хмельницьке летовище простоює і, відповідно, не задіюється метеообладнання". Разом з тим, останнє якраз і давало аеропорту хоч якийсь шанс на мрію про нове життя.

Але того ж 2016 року в облдержадміністрації прийняли рішення про створення координаційного комітету щодо розроблення і впровадження заходів з відновлення та діяльності КП "Аеропорт-Хмельницький". Вже тоді злітна смуга була в такому станні, що жоден пілот не наважився б здійснити посадку чи взліт, хоча після останнього ремонту полоси не пройшло і три роки. А запланована місцевою владою інвентаризація земельної ділянки виглядала, як пошук останнього цвяха для кришки труни – особливо після того, як летовище позбавилося метеообладнання. У вересні 2016 року через земельні скандали стає зрозумілим, що Хмельниччині ще не скоро вдасться побачити аеропорт діючим. Прокуратура, обласна рада взялися виправлятии помилки інших державних органів - РДА і Держгеокадастру, що роздали майже дев'ять гектарів земель аеропорту через суди. І тут варто зробити екскурс в більш давню історію.

В липні 1995 року державне підприємство "Аеропорт-Хмельницький" отримало 134,8 гектара землі для цільового призначення. З грудня 2002 року аеропорт змінив господаря. Хмельницька обласна рада своїм рішенням прийняла його до спільної власності територіальних громад як цілісний майновий комплекс. У процесі всіляких реорганізаційних рухів на території летовища діяло три підприємства: ТОВ "Регіональна авіакомпанія "Універсал-Авіа", Львівський регіональний структурний підрозділ "Украерорух" і ПАТ "Хмельницьке авіапідприємство "Поділля-Авіа".

За десять років Хмельницька обласна рада ухвалила рішення передати в концесію цілісний майновий комплекс комунального підприємства "Аеропорт Хмельницький".  На той час летовище втратило лише 60 "соток". Далі, за 2011-2012 роки, керівництво райдержадміністрації роздало 12 земельних ділянок загальною площею 8,47 га невідомим особам для ведення особистого селянського господарства. Увагу до земельного розбазарення привернули самі обласні обранці, коли у червні 2016 року звернулись до силових структур краю. Після цього почали відбуватися дуже активні процеси довкола відчужених ділянок аеропорту, адже досі не було впорядковано земельної документації.

В липні 2016-го обласна рада разом з облдержадміністрацією кинулися розробляти проекти землеустрою трьох земельних ділянок довкола хмельницького аеропорту. Основна – це 134,8 гектара для обслуговування будівель і споруд аеропорту. Дві інші – фактично допоміжні: 0,11 гектара для обслуговування будівлі метеорадіолокатора і 1,03 гектара для будівництва очисних споруд. Тодішній виконувач обов'язків начальника управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Сергій Варченко припускав, що у процесі електронних звірок може так статися, що загальна площа хмельницького аеропорту зменшиться на кілька "соток". Він пов’язував це із застарілими технічними засобами, якими раніше користувалися геодезисти при обчисленні площ.

Вже у жовтні 2016 року прокуратура і облрада повернули "розбазарені" землі хмельницького аеропорту. Суди одразу визнали недійсними деякі документи з цього приводу. Один з них – на землю площею 0,41 га, яка накладається на межі хмельницького аеропорту. Ще один – з такою ж площею, що передбачав ведення особистого селянського господарства. Окрім того, з’ясувалося, що майже двадцять років до того підприємству "Аеропорт-Хмельницький" було видано державний акт на право постійного користування землею площею 134,8 га, яка розташована на території Ружичанської та Розсошанської сільських рад за межами населеного пункту. Відповідне право користування вищезазначеною земельною ділянкою чи її частиною не припинялось. “Cпірна земельна ділянка є в межах земельної ділянки, що перебуває в постійному користуванні КП "Аеропорт Хмельницький", що підтверджується матеріалами технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель КП "Аеропорт-Хмельницький", виготовленими ТОВ "Хмельницьке обласне земельне агентство". Оцінюючи встановлене, суд приходить до висновку, що вимоги прокурора (щодо повернення у фактичне розпорядження, ред) є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню", – зазначено у рішенні.

На останній сесії 2017 року облради депутати підтримали Програму відновлення та розвитку комунального підприємства "Аеропорт Хмельницький" на 2018 – 2022 роки.  І вже у вересні облрада призначила на рік нового директора для Хмельницького аеропорту. "Програма є просто орієнтиром, дорожньою картою," – сказав тоді перед голосуванням голова облради Михайло Задорожний. Зрештою, сподіваючись на інвестора, який "без Програми не прийде", її підтримали 50 депутатів з 69.

За попередніми розрахунками в цінах 2017 року, на відновлення польотів у обласному центрі необхідно щонайменше 45 мільйонів гривень. Аби залучити такі гроші, в місцевій владі задумалися над пошуком приватного інвестора. І хоч на Хмельниччині створено координаційний комітет з відновлення діяльності головного летовища регіону під керівництвом віце-спікера облради Неоніли Андрійчук, вагомих результатів поки що немає. Хоча члени робочої групи, до якої ввійшли обласні депутати та посадовці, планували створити покроковий бізнес-план з порятунок аеропорту.

Навесні 2018 року на підприємстві "Аеропорт Хмельницький" все ж вдалося повністю погасти заборгованість із зарплат і сплатити податки та збори. По тому обласна рада виділила ще 3,2 млн грн у рамках тієї ж Програми.

Директор комунального підприємства "Аеропорт Хмельницький" Валерій Сорока, що й донині обіймає цю посаду, каже, що для початку прийому малих повітряних суден до 61 тонни необхідно відремонтувати злітно-посадкову смугу і розпочати сертифікацію. Паралельно слід відродити пожежну службу, утримання якої з'їдатиме 700-800 тис. грн щорічно. Сорока заявляв торік, що має інвестиційні пропозиції від американського і китайського інвесторів. Один начебто хотів працювати за державно-приватним партнерством, інший готовий був відкрити кредитну лінію. Що пішло не так і чому жоден з них на зайшов в область – невідомо.

Тим часом, влітку 2018 року відбулася презентація техніко-економічного обґрунтування реконструкції летовища. Представив її керівник проектів реконструкції Львівського, Донецького, Харківського аеропортів ТОВ "Інжиніринг і проектування" Андрій Ганкевич. Він прокоментував нинішній стан аеропорту, детально зупинився на передпроектних пропозиціях з реконструкції летовища на сучасний аеропорт. За його словами, реконструкція аеропорту Хмельницький і перетворення його на міжнародний аеровокзал з пасажирських та вантажних перевезень може зайняти, відповідно до розрахунків, від трьох (оптимальний сценарій реалізації) до семи років (тривалий сценарій реалізації).

Згідно з даними презентації, концепція реконструкції хмельницького аеропорту передбачає створення об'єкта туристичного інтересу, який в поєднанні з комплексом вантажних перевезень стане соціально значимим об'єктом для Хмельниччини. Півроку тому порушили питання щодо виготовлення проектно-кошторисної документації реконструкції аеропорту, орієнтовна вартість якої сягнула 15-20 млн гривень.

Заразом у серпні 2018 року підприємству вдається укласти першу угоду щодо прийняття малої авіації та стоянки трьох літаків АН-2. Як зауважив голова облдержадміністрації Вадим Лозовий, це важливий крок до відновлення роботи колись успішного аеропорту, який забезпечував навіть міжнародні перельоти. Тож лишається сподіватися, що він таки стане в осяжному майбутньому повітряними воротами краю.

Рік 2019 додає більше перспектив мріям про відродження аеропорту. У лютому в Міністерстві інфраструктури повідомили облдержадміністрацію, що виконання робіт з реконструкції злітно-посадкової смуги комунального підприємства "Аеропорт Хмельницький" на загальну суму 375 млн грн внесено окремим пунктом до проекту плану заходів на 2019-2021 роки з реалізації Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року. Як зазначили у Міністерстві, наразі проект плану перебуває на погодженні в Кабміні.  

Тим часом хмельницький аеропорт потроху купує обладнання, необхідне для відновлення польотів, реконструюють ангар та водогін. До того ж, восени під час останнього робочого візиту на Хмельниччину президент Порошенко також пообіцяв підтримати відновлення аеропорту.

А ось на березневому ІІІ Міжнародному економічному форумі "Інвестиційні можливості Хмельниччини", Хмельниччина підписала три Меморандуми про співпрацю та партнерство влади області та бізнесу. Першим підписали Меморандум з представниками національних компаній "ТАВРІЯ-В", "Епіцентр К", "Нова Пошта", що зацікавлені в подальшому розвитку свого бізнесу та теренах краю. Як зазначає радник голови адміністрації Василь Міракін, у процесі розробки Стратегії розвитку Хмельницької області робили акцент на розвиток логістики.

За даними моніторингових досліджень Світового банку, Україна посідає 3 місце серед країн пострадянського простору за логістичним потенціалом, а Хмельниччина згідно цих даних є першою в Україні. Тобто, саме розвиваючи логістику можна досягти відчутного економічного зростання. За його словами, майбутнє розвитку області за інтермодальними логістичними хабами, які є об’єднанням великих логістичних компаній та індустріальних парків. Так, інтер – міжнародний, модальний – з внутрішньою системою і хаб – це певний вузол. Фактично це поняття означає доставку продукції від дверей до дверей під одним центром управління. Передбачається, що Хмельницький аеропорт буде орієнтований на авіаційні вантажні перевезення та стане першим в Україні авіа транспортно-логістичним вузлом.

Інший документ - Меморандум про співробітництво та партнерство з асоціацією "Аеропорти України" цивільної авіації. Аеропорт, матиме за планами, функцію не лише пасажирських, а й вантажних перевезень. Третій Меморандум підписали з громадською організацією "Міжнародний трейд-клуб в Україні". Така співпраця дасть бізнесу області можливість надати свої пропозиції для залучення інвестицій та передати їх зацікавленим закордонним інвесторам із щонайменше 40 країн.

Чи запрацює за три, чи сім років повнокровно аеропорт до появи інвестора - говорити рано. А от в найближчих і цілком реальних цьогорічних планах - запустити перші польоти малої авіації, школу авіаторів і стоянку для вантажівок.

 

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme