Залишилося недовго: Чому районні ради кануть в забуття на Хмельниччині

В області добігає процес "покритття" територій ОТГ. На черзі - зміна меж районів

Валентина Моісеєнко
Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Хмельницький
Залишилося недовго: Чому районні ради ка…

Обласні посадовці з експертами розпочали збирати й опрацьовувати пропозиції щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівня, як того вимагає реформа децентралізації.

Ще наприкінці 2018 року прем'єр-міністр України Володимир Гройсман презентував Концепцію реформи місцевого самоврядування на 600 днів. Тоді він наголосив, що реформа децентралізації є однією з найуспішніших. "Але зараз ми маємо супротив її завершенню. Наше завдання – сформувати в Україні мапу самодостатніх, успішних громад", - сказав Гройсман. Як результат - у 2020 році в Україні має нараховуватися 24 області, 100 районів і 1600-1800 територіальних громад.

За його словами, відповідна концепція передбачає впровадження моделі адміністративно-територіального устрою районного рівня відповідно до європейських критеріїв. "Головне завдання зараз - завершити формування міцних, успішних громад. Далі - сформувати нові спроможні райони, близько 100. Потім - передача повноважень та розмежування влади на місцях", - наголосив очільник уряду.

Першочерговим завданням нового етапу децентралізації є завершення формування спроможних громад, адже місцеві вибори у 2020 році повинні відбутися на новій адміністративно-територіальній основі. А це означає, що будуть створені повноцінні громади й на всій території Хмельницької області. Якщо запуститься закон про засади адміністративно-територіального устрою, то будуть затверджені нові райони у Хмельницькій області. Наразі розглядається три – Кам'янець-Подільський, Хмельницький та Шепетівський райони. Сьогодні в області є 20 районів. Планується ж:
- один район не менше 150 тисяч населення (без верхньої межі),
- центр району не менше 30 км від обласного центру, 
- центр району не менше 50 тисяч населення, 
- зона доступності не менше 60 км доріг з твердим покриттям, 
- межі районів встановлюються по зовнішніх межах ОТГ, 
- межі районів збігаються з межами госпітальних округів, але для мережі лікувальних закладів округу не важливо, де саме центр району.

Теоретично така структура має запрацювати вже з 1 січня 2021 року. Нові райони стануть адміністративно-територіальними одиницями, де будуть розташовані територіальні органи виконавчої влади – управління Нацполіції, соціального захисту, ДСНС, фіскальної служби. На думку директора Інституту розвитку територій Юрія Ганущака, швидше за все, районних рад у 2020 році взагалі не буде. Якраз укрупнення районів є другим кроком реформи місцевого самоврядування, який має стати її логічним продовженням. "Проте, це - крок дуже складний та неоднозначний для більшості мешканців області, оскільки вже не перший рік на різних рівнях обговорюється питання оптимальної кількості районів, де будуть адміністративні центри, як буде здійснюватись керівництво," - каже Ганущак.

На думку ж голови ОДА Вадима Лозового, для реалізації цих кроків потрібно створити ефективну ресурсну базу, привести служби у відповідність до сучасних стандартів, запровадити єдину державну політику нагляду і контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування. "Ми спробуємо змінити мисленні і підхід до сприйняття реформи. Дуже важливо, щоб сьогодні усі структурні підрозділи висловилися, як потрібно оптимізовувати служби, щоб якість послуг ставала кращою. Щоб ті, хто має фінансовий ресурс не створювали робочі місця в адміністративному штаті, а створювали їх там, де буде розвиток і надходження до бюджету", - зазначає голова Хмельницької облради Михайло Загородний.

У Верховній Раді України на розгляді перебуває проект Закону України “Про адміністративно-територіальний устрій України”, у якому передбачено порядок встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів і віднесення їх до певних категорій. Нові райони формуватимуться по межах новостворених громад на базі великих міст. Є певні критерії, щодо їх формування. Зокрема, це — найменше 150 тисяч жителів, достатня кількість адміністративних приміщень, щоб розмісти відповідні органи.

"Ми передбачаємо, що в цих районах будуть працювати райдержадміністрації. Вони мають бути виведені з під управління Президента і підпорядковуватимуться Уряду. Такі зміни до Конституції підготовлені й, думаю, будуть прийняті," - прогнозує Юрій Ганущак. Він же і анонсував ключові зміни, що прописані в законі. За його словами, райони заміняться на “повіт”, вибори до районних рад скасують, буде значно скорочений перелік функцій обласних рад і адміністрацій. Передбачається, що співпадатимуть параметри району і госпітального округу, а доступність мешканців до необхідних послуг забезпечуватимуть службовці, виїжджаючи на місця.

В області відбулося й засідання круглого столу на тему: ”Зміни в адміністративно-територіальному устрої, зміна меж районів". Учасники жваво обговорювали озвученні законодавчі зміни, оскільки відповідно до  плану заходів з реалізації нового етапу реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2019-2021 роки облдержадміністраціям доручено вже до 1 червня поточного року розробити пропозиції щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів областей.

Днями директор інституту громадянського суспільства, експерт Центрального офісу реформ при Мінрегіоні Анатолій Ткачук говорив про те, що центром новоствореного району має бути місто, яке є домінуючим по відношенню до інших, щоб "ні в кого не виникало сумнівів, що це столиця". "Щоб зрозуміти скільки у Хмельницькій області має бути районів, достатньо просто подивитися на карту. Тут є три домінуючих центри – Кам’янець-Подільський, Хмельницький і Шепетівка. Інших центрів немає. Можна намагатися різними схемами, чи лобізмом, змінити їх кількість, але це буде схема, яка не буде життєздатною і за деякий час, її доведеться "відкрутити" назад", – пояснює Анатолій Ткачук.

І ще один нюанс: немає об’єднання районів, а є створення нових. "Райони – це державний рівень управління. Не є, до прикладу Шепетівський район, районом, до якого приєднаються інші. Може бути місто Шепетівка, як центр нового великого району", – зазначає експерт. Він також нагадав, що при будь-якій конфігурації районів, населені пункти не втрачають свого статусу: якщо зараз місто, то після створення нового району воно так і залишиться містом. 

За словами консультанта з юридичних питань проекту ПУЛЬС при Хмельницькому РВ АМУ Дмитра Василенка, у разі прийняття усіх необхідних рішень, переформатовані райони, дадуть змогу уникнути величезної кількості адміністративних витрат на утримання 20 райрад та апаратів адміністрацій, а також сформувати систему більш ефективного надання різноманітних послуг громадянам.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme