Провести воду та "притулити" відходи: Чи стане міжмуніципальна співпраця панацеєю для тергромад

Формування ОТГ і проведення в них виборів - це ще не покращення якості життя населення. На місцях по-різному вирішують економічні та соціальні завдання, застосовуючи різні інструменти

Станом на початок року ОТГ Хмельниччини покривають 57% території області, яка має затверджений Урядом перспективний план формування ОТГ, які покриють 100% території області. Але, безперечно, ключовим завданням реформи є не просто сформувати об'єднані територіальні громади та провести вибори у них, а дійсно покращити якість життя населення у громадах. Що може призвести не лише до успіху на папері, а й комфорту людей, та як користуватися на місцях децентралізацією розбирався Depo.Хмельницький.

"Як показує практика, виконання завдання з покращення якості життя жителів нашої області вирішується по-різному. Десь успішно, а десь не дуже. Особливості економічної структури різних територій нашої області призводять до існування громад з різним потенціалом та можливостями.
Досить часто громаді просто не під силу вирішення важливих проблем життєдіяльності," - каже директор Подільського Інституту Регіонального Розвитку, професор Віталій Олуйко.

Він же і наводить приклади найтиповіших проблем: надання послуг з водопостачання, забезпечення пожежної безпеки, надання якісних адміністративних послуг, вивезення сміття, організації пасажирських перевезень, медичного обслуговування, надання освітніх послуг, проведення культурних заходів тощо. І ці приклади в більшості є типовими в кожній громаді.

В окремих випадках, покращити ситуацію в тій чи іншій сфері можливо за рахунок реалізації проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, але це можливо далеко не завжди.

Хмельниччина за останні три роки отримала на розвиток інфраструктури об'єднаних громад 523 мільйони гривень. Чинні громади досить непогано навчилися як наповнювати бюджети, так і працювати з держсубвенціями. У 2018 році рівень вткористання коштів субвенції на розвиток інфрастуруктури обєднаних територіальних громад Хмельниччини кращий, ніж у попередньому: 99,9% проти 98,7% у 2017році.

"19 ОТГ нашої області повністю використали передбачені суми, 16 ОТГ повернули в державний бюджет від кількох гривень до кількох тисяч, маючи рівень використання субвенції на рівні 99,9%," - наводить дані керівник Хмельницького Центру розвитку місцевого самоврядування Сергій Яцковський.

Чотири громади використали від 93% до 99% наданих коштів та повернули від 19,8 тис. грн (Вовковинецька ОТГ) до 105,1 тис. грн (Олешинська ОТГ). Причини невикористання називають досить схожі: у звязку з погодніми умовами підрядники не зуміли виконати передбачені роботи, що зумовило закриття актів на менші суми. Використати зекономлені кошти по інших напрямках дані громади не змогли.

Ще одним дієвим механізмом об'єднання зусиль громад є міжмуніципальне співробітництво громад, яке поки не є поширеним, однак теж є досить перспективним на думку експертів.

Його суть полягає у проведенні щорічного конкурсу проектів міжмуніципального співробітництва із відповідним фінансуванням з обласного бюджету та бюджетів рад, які уклали договори про міжмуніципальне співробітництво. Заходи програми повинні сприяти розвитку співпраці органів місцевого самоврядування, підвищенню професійного рівня представників органів місцевого самоврядування, громадськості з питань управління проектами та активізації їхньої участі в національних і міжнародних програмах.

Співпрацюючи між собою, громади отримують взаємовигідну користь. Це реальна можливість спільно вирішити потреби, які актуальні для двох і більше громад, а також це підтвердження факту довіри між громадами
Міжмуніципальне співробітництво та налагодження партнерства органів місцевого самоврядування для реалізації спільних проектів - загальноприйнята модель об'єднання зусиль у країнах Європейського Союзу.

"Кожний третій проект громад у Німеччині - це проекти міжмуніципального співробітництва, у Франції в цих проектах беруть участь 80% громад, - наводить як приклад європейський досвід Віталій Олуйко. - Після прийняття у 2014 році Закону України "Про співробітництво територіальних громад", співробітництво територіальних громад, як один з інструментів політики місцевого розвитку, набуває поширення і в Україні."

Така співпраця громад вирівнює розподіл ресурсів в різних громадах, сприяє вирішенню більш складних завдань, оскільки об'єднує зусилля.

В Україні діє 296 проектів міжмуніципального співробітництва, що охоплює 1122 громади, більшість з яких у Полтавській, Вінницькій, Івано-Франківській областях. Відповідно до реєстру договорів міжмуніципального співробітництва, розміщеного на сайті Мінрегіону, на Хмельниччині укладено лише 3 договори про співробітництво територіальних громад, зокрема: договір про співробітництво територіальних громад у формі створення спільного комунального підприємства (Віньковецький р-н); договір про співробітництво територіальних громад у формі спільного фінансування (утримання) місцевої пожежної охорони (Віньковецький р-н); договір про співробітництво територіальних громад у формі реалізації спільних проектів - створення віддаленого робочого місця центру надання адміністративних послуг (Чемеровецький р-н).

Відсутність співпраці між громадами значно сповільнює позитивний ефект від реформи. Залишаються не вирішеними велика кількість проблем, які можна було б розв'язати за рахунок міжмуніципальної співпраці.

"До прикладу, в Хмельницькій області щорічно утворюється близько 322 тис. тонн відходів, які розміщуються на 784 звалищах й полігонах твердих побутових відходів, серед яких жоден не відповідає сучасним нормам експлуатації. Із усієї кількості звалищ і полігонів 774 об'єкти є несанкціонованими та такими, що не мають оформлених у встановленому законом порядку документів, - продовжує конкретизувати директор Подільського Інституту Регіонального Розвитку. - Ця надзвичайно важлива для громад проблема в багатьох випадках вирішується за рахунок міжмуніципального співробітництва."

За його словами, та й як доводить практика, створення та експлуатація полігону, який відповідатиме сучасним нормам, задоволення не з дешевих.

"Нещодавно Експерти проекту DESPRO розробили посібник "Договори міжмуніципального співробітництва у сфері управління побутовими відходами", - розповідає професор. - Позитивні результати в питаннях укладання договорів міжмуніципального співробітництва дає прийняття відповідних програм обласними радами, як це зробила Сумська та Львівська обласна рада. Це комплексні документи, які передбачають фінансову підтримку з обласного бюджету проектів співробітництва ОТГ та реалізацію заходів інформаційно-освітнього характеру у цій сфері."

Програми передбачають реалізацію заходів інформаційно-освітнього (проведення широкої інформаційної кампанії, тематичних навчань, стаді-турів, методичний та правовий супровід) та фінансового характеру (співфінансування розвиткових проектів, які реалізуються в рамках договорів співробітництва ОТГ з обласного бюджету та бюджетів суб'єктів співробітництва).

Об'єднані територіальні громади Хмельниччини зіштовхуються щоденно з великою кількістю проблем (організаційних, фінансових, кадрових тощо) та потребують підтримки не лише з боку держави, але й з боку своїх надійних колег з інших громад. Тому, громади потребують активної допомоги з боку різноманітних інституцій, в першу чергу інформаційної, організаційної, в налагодженні міжмуніципального співробітництва, можливо навіть шляхом прийняття обласною радою окремої програми з даного питання.

Співпраця громад не розвинена, у першу чергу, через низьку обізнаність місцевої влади а також через взаємну недовіру громад. Цей інструмент недооцінений місцевими радами. Співробітництво - це не лише об'єднання зусиль заради вирішення спільних проблем громад. Воно дозволить жителям громад побачити позитивні сторони консолідації.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький