Саме зараз все і починається: Що не так із реформою децентралізації

У Хмельницькому відбувся відкритий діалог "Вектори децентралізації: про завдання та подальші кроки"

Валентина Моісеєнко
Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Хмельницький
Саме зараз все і починається: Що не так…

Хмельниччина -  одна з найактивніших областей в розумінні реформи децентралізації і є лідером щодо її впровадження. Власне тому тут й розпочалося всеукраїнське обговорення чергових змін "Вектори децентралізації: про завдання та подальші кроки".

Як зауважив заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода, 12 червня було ухвалено адмінтерустрій базового рівня (визначено межі громад та їх адміністративні центри), а 17 липня парламент затвердив утворення нових районів.

"Саме зараз і розпочинається децентралізація. До цього ми будували фундамент, а тепер можемо передавати повноваження. Громади підтвердили свою спроможність і довели, що можуть розвиватися і реформа децентралізації є виправданою, - підкреслює високопосадовець. - Реформа адміністративно-територіального устрою фактично лише стартує, адже створення ОТГ, яке тривало 5 років, - то був лише фундаментальний процес. Адже громади – це система органів влади, а не просто адміністративні одиниці."

За неповних п'ять місяців доведеться розібратися і визначитися з особливостями функціонування райрад та їхніми виконавчими органами. Це питання фактично відкрите і відшліфовувати, як прогнозують, доведеться уже в процесі, адже навіть на законодавчому рівні ще є чимало прогалин, незважаючи на те що й оголошені вибори.

Як зауважив Негода, пілотних областей не визначатимуть, адже з одного боку - вже немає часу, з іншого - перший етап (базовий) реформи уже завершили.

Передбачають, що в наступному році для діючих і новостворених громад суттєвих фінансових змін не буде. У новому бюджетному кодексі буде передбачено два рівні бюджетів: сільські, селищні, міські та обласні. Видатки розподілятимуться на власні та делеговані. Делеговані закріплять за кожним рівнем і чітко визначать джерела їх фінансування.

За словами заступника виконавчого директора Асоціації міст України Ярослава Рабошука, місцеві бюджети у 2021 році понесуть серйозні витрати.

"Законопроєкт №3614, розроблений АМУ в рамках проєкту ПУЛЬС, встановлює рівні умови формування дохідної бази бюджетів місцевого самоврядування для "нових" сільських, селищних, міських територіальних громад в обсягах, що були у міст обласного значення та ОТГ. Він був проголосований тільки в першому читанні, але вже 15 вересня Уряд має подати до Верховної Ради проєкт Закону про Державний бюджет України  на 2021 рік. Щоб зберегти здобутки децентралізації і щоб громади були фінансово незалежні, Держбюджет на 2021 рік має розроблятися з врахуванням норм законопроєкту №3614, оскільки він передбачає закріплення за сільськими, селищними, міськими громадами належної ресурсної бази для здійснення повноважень на новій територіальній основі" - підкреслює експерт.

Долучилися до онлайн обговорення представники місцевого самоврядування області, що висловлювали побоювання й пропозиції. З-поміж іншого просили підтримки від держави, щоб тергромади могли розвивати інвестиційну привабливість, адже щороку доходи місцевих бюджетів лише зменшуються. Невирішеною залишається й проблема недофінансування державою пільг та адміністрування місцевих податків та зборів.

Відкритий діалог створює базу для завершення реформи. Тож такі обговорення мають активізувати представників місцевого самоврядування у підготовці законодавства, щоб до 2021 року громади мали повноцінні ресурси для продуктивної роботи. Принаймні на це сподіваються організатори - міністерство розвитку громад та територій за партнерської підтримки Швейцарсько-українського проекту "Підтримка децентралізації в Україні" DESPRO. 

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme