З китайським привітом: Коли на дороги Хмельниччини повернеться асфальт

Аварійний ямковий ремонт, що "поглинає" мільйони гривень, тримається на дорогах лише один рік - така його гарантійна придатність. Забезпечити нормальну якість автошляхів може лише капітальне відновлення

Валентина Моісеєнко
Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Хмельницький
З китайським привітом: Коли на дороги Хм…

Фактично 90% усіх доріг області потребують ремонту. Причиною тому - зношенність, адже термін придатності їхній збіг давно, оскільки побудовані вони ще в післявоєнний період.

Загалом територією Хмельниччини пролягає більше двох тисяч кілометрів автошляхів загального користування державного значення, з них: міжнародні - 149,6 км, національні - 414,9 км, регіональні - 301 км та територіальні - 1225 км.

Аварійний ямковий ремонт, на який здебільшого виділяли гроші в останні роки, передбачає відновлення лише тих ділянок, які є небезпечними і можуть призвести до аварійності. Як каже начальник Служби автомобільних доріг у Хмельницькій області Петро Гнидюк, цьогоріч вже порахували, скільки доведеться ремонтувати першочергово в області. Лише на державних дорогах М-12, Н-03, Н-02, Н-25 - більше 26 тисяч кв. м ямковості.

Вже обрано для того й ймовірних підрядників й доведено кожному завдання. На ремонтах застосовують нову технологію із використанням холодної асфальтобетонної суміші, з якою можна працювати навіть за низьких температурних показників.

"Основні фактори, які впливають на руйнацію автошляхів - це перепади температур та вантажні перевезення. Через коливання температури повітря, перезволоження дорожнього полотна та інші погодно-кліматичні фактори асфальтобетонне покриття зазнає значних деформацій та руйнувань", - каже Петро Гнидюк. Та найбільше він нарікає на перевантажені ваговози: "Дороги Хмельниччини дуже псують вантажні автомобілі, які недотримуються правил перевезення вантажів. Ми фіксували порушників, які перевозили від 110 до 150 тонн вантажу за норми 40 тонн (24 тонн в літній період). Це наші рекордсмени. Зазвичай, такі порушення здійснюють водії зерновозів".

Гнидюк каже, що основні вантажі мали б йти через залізницю, однак це чомусь не працює. Відтак очільник дорожного відомства покладає надію на те, що просто в дорожній одяг, тобто при облаштуванні шляхів, монтуватимуть вагові комплекси.

Грошей "в дороги" йде чимало. Цьогоріч планується витратити 224,2 мільйона на поточний та дрібний ремонт автошляхів. На капітальний та середній ремонт майже втричі більше - 600 мільйонів гривень. Ще майже 23 млн грн витратять на дорожній одяг. Окремо потребують ремонту й низка мостів, які теж післявоєнні й перебувають у передаварійному стані. На 12 млн грн їх підлатають у 2019 році.

В Службі автодору області сподіваються, що впродовж року ще додатково отримають на капітальні і середні 600 млн грн.

За словами очільника Служби автодоріг області, торік ямковий ремонт та подібні роботи "з'їли" 166 млн грн. Оскільки таке латання має річну гарантію, не дивно, що щороку ситуація виглядає вкрай непривабливою після зими.

Бувають й випадки, коли підрядники трапляються недобросовісні. Приміром, ділянку дороги Кам'янець-Подільський - Стара Ушиця переробляли. Робилася дорога в непогоду і з браком, підрядника змусили за свої більш як 3 млн грн по-новому покласти асфальт.

Ще одна проблема, як не дивно - нестача щебеню. Не вистачає його чи не катастрофічно. Приміром, мільйон кубометрів щебеню треба тільки на 40 км летичівської дороги - відрізок М-12, що є частиною шляхопроводу GО Highway. Та й сама та дорога стала головним болем для обласних автодорівців. А правильніше сказати, не вона, а китайська компанія "Сіньцян Комм‘юнікейшнз Констракшн Груп Ко. Лтд", яка згідно контракту зі Світовим банком, на цій ділянці автошляху виконує роботи щодо облаштування дорожнього полотна. Точніше, мала б виконувати. Впродовж усього минулого року їх змушували приступити до роботи й підганяли, однак ситуація виявилася патовою. І зрештою китайським підрядникам поставили ультиматум: якщо до 31 березня вони не розпочнуть роботи із ремонту 40-кілометрового відрізку дороги М-12 - від Голоскова до кордону із Вінничиною - з ними розірвуть контракт.

"Укравтодор" і китайська компанія підписали контракт на ремонтні роботи ще восени позаминулого року. Та й GО Highway позиціонують як іміджевий проект держави, проте "гальмує" він серйозно і, звісно, не додає Україні того самого іміджу. До того ж, це перший випадок, коли в рамках проектів дорожньої галузі в Україні роботи фінансуються за рахунок міжнародних фінансових організацій (МФО). Майбутній шляхопровід як проект розрахований був на 18 місяців. За найоптимістичними прогнозами, він мав би повною мірою запрацювати до початку 2020 року, та, схоже, вже не судилося.

"Китайці дуже хотіли виграти цей тендер і "впали" на таку ціну, яка просто унеможливлює їхню роботу. Їм треба просто вкладати власні кошти, щоби переграти тендер і збільшити ціну. Таке рішення може прийняти тільки Світовий банк, який фінансує ці роботи. Термін же їхнього контракту закінчується 31 грудня 2019 року," - з болем константує Гнидюк. І додає, що вони обіцяють все ж розпочати роботи наступного тижня і працюватимуть цілодобово.

А поки дорожники латають ямки. З початку 2019 року, підрядникам Служби автодоріг вдалося ліквідувати понад 6 тисяч квадратних метрів ямковості. Щоденно на автошляхах області працює 30 бригад ремонтників.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme