Зручна сучасність: Паспорт громадянина України у формі ID-картки
Документ впроваджений ДМС України з 1 січня 2016 року. Та попри досить довгий термін користування, дотепер не всі українці володіють повною перевіреною інформацією щодо процедури його виготовлення, умов користування, термінів зберігання тощо
Про сучасний український паспорт - у формі ID-картки розповів в інтерв'ю Depo.Хмельницький начальник УДМС у Хмельницькій області Олег Паньков.
- З 1 січня 2016 рокупочали видавати сучасні паспорти у вигляді карток, але дотепер не всі українці володіють повною перевіреною інформацією щодо процедури його виготовлення, умов користування, термінів зберігання тощо. Отже, який він сучасний український паспорт?
- Варто почати з того, що паспорт громадянина України у вигляді ID-картки – це документ, що підтверджує особу та громадянство на території України. Він має вигляд пластикової картки та містить вбудований електронний носій інформації, на який записуються біометричні дані власника документа. Такий паспорт, на відміну від попереднього "книжечки" видається на основі електронної бази даних - Єдиного державного демографічного реєстру, тому кожній особі лише один раз доведеться пройти процедуру ідентифікації, надалі інформація про неї буде міститися в реєстрі.
Головною метою запровадження біометричного документа є його захищеність від підроблення та виключення можливості його використання сторонньою особою.
Черговою перевагою сучасного паспорта є те, що його власники мають можливість отримати цифровий документ (так званий Е-паспорт) у мобільний застосунок "ДІЯ". До речі, Україна першою у світі надає найбільш повний перелік життєвих ситуацій для застосування цифрового паспорта. Серед них - подорожі залізницею або літаком у межах країни; здійснення банківських операцій; отримання адміністративних, медичних, готельних, телекомунікаційних, бібліотечних та поштових послуг; придбання у магазині товарів, які мають вікові обмеження, а також підтвердження особи на запит поліції та правоохоронних органів.
- Хто із громадян може отримати таку адміністративну послугу?
- Насамперед, це громадяни України, які досягли 14-річного віку та оформлюють паспорт громадянина України вперше, тому для цієї категорії осіб-такий документ видається безплатно.
На сьогодні, ID-картка виготовляється при зверненні громадян у разі:
- зміни інформації, внесеної до паспорта (крім додаткової змінної інформації);
- отримання реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (РНОКПП) або повідомлення про відмову від прийняття зазначеного номера (за бажанням);
- виявлення помилки в інформації, внесеній до паспорта;
- закінчення строку дії паспорта;
- непридатності паспорта для подальшого використання (паспорт/фотокартка має пошкодження (та/або відсутня його/її частина), що не дають змогу візуально ідентифікувати особу, прочитати прізвище, власне ім’я, по батькові, дату та місце народження, ким виданий паспорт, підпис посадової особи та дату видачі, пошкодження перфорованої серії та номера, що не дають змогу встановити реквізити паспорта, виправлення, зокрема внесення змін до персональних даних особи/найменувань органу/штампа/печатки, пошкодження, які блокують можливість зчитування, а також внесення змін до інформації безконтактного електронного носія);
- якщо особа досягла 25- чи 45-річного віку та не звернулася в установленому законодавством порядку не пізніше як через місяць після досягнення відповідного віку для вклеювання до паспорта зразка 1994 року нових фотокарток;
- наявності в особи паспорта зразка 1994 року (за бажанням).
- Чи всі територіальні підрозділи служби надають цю адміністративну послугу?
- На сьогодні, всі територіальні підрозділи Міграційної служби області приймають заяви на оформлення біометричних паспортних документів. Дізнатися контактну інформацію територіальних підрозділів Управління можна на офіційному веб-сайті Державної міграційної служби України, безпосередньо у приміщеннях підрозділів або ж звернутися на телефон "гарячої лінії" Управління ДМС України в області за номером:(0382) 63-80-56 та (093) 273-85-10.
- Якщо ми говоримо за місто Хмельницький, то куди мешканцям можна звертатись?
- Мешканці міста можуть звертатись за наступними адресами:
- вул. М. Мазура, 4 (Хмельницький відділ №2);
- вул. М. Грушевського, 87 (Управління Державної міграційної служби);
- вул.Кам'янецька, 47 ( Хмельницький відділ №1).
Варто зазначити, що у територіальних підрозділах Міграційної служби області працює сервіс електронної черги, завдяки якому, громадяни можуть записатися онлайн через офіційний веб-сайт ДМС України для отримання адміністративної послуги по оформленні паспорту громадянина України нового зразка та для виїзду за кордон.
- Який термін виготовлення та вартість такого документу?
- Загальна вартість адміністративного збору у разі оформлення паспорта громадянина України у формі картки протягом 20 робочих днів складає 504 грн, тоді як у разі термінового (протягом 10 робочих днів) - 874 грн.
Особи, які оформлюють паспорт у віці 14-18 років, термін дії становить 4 роки, а після 18 років - такий документ чинний протягом 10 років.
- Чи можливо використовувати паспорт громадянина України у формі картки замість паспорта громадянина України для виїзду за кордон?
- Паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України на території України, а паспорт громадянина України для виїзду за кордон є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України особи, на яку він оформлений, за кордоном і дає право цій особі на виїзд з України і в’їзд в Україну (частина перша статті 21 та частина перша статті 22 Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус").
Таким чином, для виїзду за кордон потрібно використовувати паспорт громадянина України для виїзду за кордон. Виїзд за кордон по паспорту громадянина України у формі картки можливий лише у разі укладення відповідних міждержавних угод (наразі такі угоди укладено з Турецькою Республікою та Грузією).
- Чи можна отримати ID-картку не за місцем реєстрації?
- Така нормативна вимога діяла певний час, але з початком пандемії та запровадженням воєнного стану ID-картку можна оформити незалежно від місця реєстрації у будь-якому підрозділі Міграційної служби, "Паспортному сервісі" чи ЦНАП на території України.
- Отримати готову ID-картку можна тільки в тому підрозділі, де подавалася заява?
- Донедавна це було саме так. Але війна вносить свої корективи. Тому для українців з’явилася можливість пересилання готового документа через підрозділи ДМС, а також консульські установи та підрозділи "Паспортного сервісу" за кордоном.
- Як довго зберігається паспортний документ у підрозділах служби?
- Строк зберігання паспорта становить два роки з дня його оформлення. У зазначений строк не зараховується строк дії воєнного стану в Україні або установленого на території України Кабінетом Міністрів України карантину. За письмовим зверненням заявника строк зберігання паспорта може бути продовжений до трьох років з дня його оформлення.
- Чи обов'язково замінювати паспорт-книжечку на ID-картку?
Законодавство України не визначає кінцевої дати чинності паспортів громадянина України зразка 1994 року. Однак у даний час законодавством передбачено обмін паспорта громадянина України зразка 1994 року на ID-картку за бажанням власника. Також ID-картка видається у всіх випадках, коли необхідна заміна паспорта зразка 1994 року (втрата, крадіжка,псування, зміна прізвища або інших даних власника документа). Крім того, паспорт-книжечка обмінюється на ID-картку, якщо власник не вклеїв фото в паспорт протягом одного місяця після досягнення 25 або 45 років.
- Як щодо кількісних показників роботи у напрямку документування громадян ID-карткою?
- За 11 місяців поточного року Управлінням та його підрозділами оформлено та видано близько 39 тисяч ID-карток, тоді як за аналогічний період 2023 року майже 44 тисячі.
- Як мешканцям області дізнатися про стан готовності ID-картки?
Отримати інформацію щодо стану оформлення біометричного документа можна на офіційному веб-сайті ДМС, скориставшись сервісом "Перевірка стану оформлення документів".
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький