Шляхом до Європи: Транспортна реформа у Хмельницькому гальмує, буксує і ледь рухається

Аби наблизити до європейських стандартів якість пасажирських перевезень, в обласному центрі вже кілька років говорять про транспортну реформу та подають е-петиції до мерії, які з успіхом здобувають необхідну підтримку містян

Олександр Калінер

Реальні зміни у транспортній царині, за неповні два роки керування обласним центром "свободівського" мера Олександра Симчишина, наразі обмежуються малопомітними кроками, обіцянками та збільшенням вартості проїзду у громадському транспорті.

Власне, європейський досвід перевезень говорить, що такі звичні нам маршрутки є лише українським ноу-хау, адже у Старому світі, до якого так прагне інтегруватись наша держава, затісних та спекотних, наче мікрохвильові печі, маршруток вже не можуть пригадати і у нічних жахіттях. А тамтешніх пасажирів обслуговують комфортабельні автобуси і тролейбуси з естетичним зовнішнім виглядом, справними кондиціонерами, інтернетом, електронними табло, обігрівачами та електронними квитками.

Звісно, для Хмельницького - це реалії з трохи іншого виміру. Адже до європейських стандартів у нас наразі наближаються хіба що автобусні маршрути з номерами 21 та 22, на яких містян обслуговують пристойного вигляду, якості та розмірів європейські автобуси.

Відтак, до світових критеріїв на теренах обласного центру наближаються лише ціни на транспортні послуги, які щороку зростають з гучними обговореннями та судовими баталіями. Утім, на жаль, це односторонній процес, позаяк комфорт на міських рейсах при різних тарифах залишається переважно однаково низьким.

Як не дивно, але такі висновки підтверджують і результати опитування хмельничан на сайті міської ради. Адже 67% респондентів вважають, що ціна не відповідає якості перевезень, а ще 13% констатують, що вартість проїзду занадто висока. Утім 13% опитаних нинішній стан справ у громадському транспорті задовільняє.

За словами головного транспортника обласного центру Сергія Шепурева, реформа перевезень, що є передвиборчою обіцянкою нинішнього мера, запланована на кінець 2017 року. Посадовець каже, що коли вона завершиться, в обласному центрі залишиться лише півсотні маршруток з понад двохсот наразі наявних. А перевага ж у новій концепції руху віддаватиметься тролейбусам, як екотранспорту.

Так, за програмою розвитку комунального підриємства "Електротранс" до 2020 року обласний центр отримає чотири десятки нових тролейбусів.

Утім, до реалізації ідеї ще дуже далеко. Адже новий проект транспортної мережі, що презентувала мерія для обговорення ще рік тому на власному сайті, розробили без вивчення реальної завантаженості існуючих рейсів громадського транспорту. Та і запропоновані у ньому тролейбусні маршрути майже повністю повторюють існуючі.

Однак проект передбачає новації у автобусному сполученні. Зокрема, маршрутки обслуговуватимуть містян лише у тих мікрорайонах, куди не в змозі буде дістатись великогабаритний транспорт, а для комфортабельних рейсів запровадять експрес-маршрути.

А реальні кроки у напрямку до європейських стандартів обслуговування на ділі, а не на словах здійснили лише нещодавно. Власне, у обласному центрі через систему електронних держторгів ProZorro відшукали підрядника, який зголосився комплексно дослідити пасажиропотік у місті. Взявся за справу Харківський національний автомобільно-дорожній університет, а свої послуги оцінив майже у 125 тис. грн. У травні харків'яни тиждень рахували пасажиропотік у Хмельницькому, аби до 1 липня 2017 року запропонувати муніципалітету рекомендації з оптимізації роботи транспорту, ефективного використання автобусів та тролейбусів, а також з удосконалення маршрутів: введення нових, закриття чи об'єднання існуючих.

Також харків'яни мають порахувати і число пільговиків, що реально користуються громадським транспортом. Адже у обласному центрі цьогоріч виділили перевізникам 5 млн грн з міського бюджету на компенсацію безкоштовного проїзду пільговиків, врахувавши лише їхнє загальне число у місті та "зацікавлені" розрахунки бізнесу. Звісно, це викликало чимало запитань.

Відтак, лише після отримання результатів "харківського" дослідження може відбутись і реформа "по-проскурівськи".

А наразі скромними досягненнями нової команди у транспортній царині є: нерентабельні нічні тролейбусні маршрути, електронний квиток у тролейбусах лише для клієнтів ПриватБанку і активних користувачів гаджетів, неточні графіки руху тролейбусів на зупинках, "тарифні війни" з приватними перевізниками і активістами без зростання комфорту рейсів та дюжина нових тролейбусів.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький