Хмель "в десятці": У місті за проїзд розплачуватимуться мобільниками

У хмельницьких тролейбусах запрацювала система оплати проїзду за допомогою QR-коду. І це – лише початок

 

Валентина Моісеєнко
Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Хмельницький
Хмель "в десятці": У місті за проїзд роз…

Відсьогодні тролейбусах Хмельницького можна їздити без готівки. Щоравда, лише тим, у кого є смартфони та банківський мобільний додаток : у місті запрацював так званний "електронний квиток", тож оплату тепер можна здійснити за допомогою QR-коду. А за пару тижнів на хмельничан чекає чергове нововведення.

Роботу QR-кодів у Хмельницькому тестували пару тижнів. Випробували систему близько сотні містян. Та переполохалися найбільше кондуктори. З одного боку, переживали, що їхня робота стане непотрібною і вони втатять заробіток, з іншого - користування смартфонами для більшості працівників, а вони досить немолоді люди, теж є не досить зрозумілим.

"А от талончики краще йдуть. Треба кожного смикнути за ручку, щоби оплатили за проїзд," - кажуть кондуктори і страшенно переживають, що ж буде далі.

Щоб співробітники не надто переживали, в "Електротрансі" влаштовували й майстер-класи для кондукторів.

За словами заступника директора ХКМ "Електротранс" Оксани Вовк, кондуктори не знали, що це таке, і не розуміли, чому вони мають дивитися в чужий телефон. Щоб і містяни зрозуміли, що їхати у тролейбусі можна без готівки, тільки зі смартфоном, підприємство організувало гучну презентацію. Зібрали усіх медійників, аби ті її поширили, і навіть мера запросили.

"До сьогодні то був тестовий режим, тобто хтось міг проплачувати, в когось не проходило, десь кондуктор записував в зошит, десь кондутор не розумів… Після тих великих вихідних ми вирішили презентувати і показати, що сьогодні ми стартуємо," - радо сповістив очільник міста Олександр Симчишин.

Сам він громадським транспортом практично не користується, а ось своєму старшому синові, обіцяв, порадить і навчить користуватися е-квитком.

Безготівковою оплатою користуватися можуть наразі лише клієнти "ПриватБанку". У таких пасажирів має бути смартфон з мобільним додатком, інтернет та мінімум 2,5 гривні на рахунку. Далі слід відсканувати QR-код, зображений на спеціальних стікерах, які наклеєні в тролейбусах, і "закомпостувати" квиток в смартфоні.

Так працює найпростіший вид електронного квитка.

Роботу додатку продемонстрував заступник начальника депо з експлуатації тролейбусів Олег Костинецький. На екрані смартфона квиток показує час, дату, номер тролейбуса, вартість квитка.

"В кого немає свого інтернету, можна підключитися до вай-фаю – він без паролю, – відсканувати QR-код та надати його кондуктору, - каже Костинецький. - Як тільки пасажир покидає транспорт квиток зникає."

У банку, у свою чергу, обіцяють не надавати повної інформації "Електротрансу" щодо тих пасажирів, які платили за проїзд через "Приват24". "Жодного прізвища чи номера банківської картки клієнтів, які користуватимуться такою послугою, ми не передаватимемо," - запевняє директор Південно-Західного регіонального управління "ПриватБанку" Юрій Браніцький.

Він також додав, що спеціалісти банку розробили механізм використання мобільного додатку "Приват24" для клієнтів інших фінансових установ.

Хоча вся процедура такої "купівлі" квитка в ідеалі має забирати від 20 до 40 секунд, міський голова вперше, намагаючись купити електронний квиток, витратив на це зо дві хвилини. Але, кажуть, то - справа звички.

Наразі лише близько чверті усіх тролейбусів у Хмельницькому мають Wi-Fi – ті, що новіші. На старі встановлювати роутери й не планують, тож мати при собі готівку, все ж таки, поки що варто.

Та на всі тролейбуси чекає ще одне нововведення вже за три тижні - так звані "валідатори". Це пристрої, що за своєю суттю є маленькими касовими апаратами. Пасажир віддаватиме гроші кондуктору, а той, через валідатор, видаватиме квиток. Ці кроки спрямовані на перехід до електронних квитків.

"Планується впровадження електронних карток для пасажирів - як електронні проїзні, електронні гаманці. Тоді значна частина платежів перейде у безготівкову форму. Одна з задач цієї системи - збільшити контроль за грошовими потоками, збільшити виручку "Електротрансу". І ще один нюанс: при впровадженні карток хмельничанина, якщо будуть електронні карти у пенсіонерів і інших пільговків, то підприємство матиме точні дані скільки пільговиків проїхало і так далі," - стверджує представник ТОВ "Інтелектуальні системи контролю" Олександр Мамайсур.

Традиційний талончик потроху має зникнути, але кондукторів, як таких, скорочувати не збираються. Вони і будуть "носіями" валідатора і "моральним" стимулом до оплати.

Самі пристрої закупили ще торік, витративши майже мільйон бюджетних гривень.. "На сьогодні ми маємо можливість поставити валідатори на 85 тролейбусів, це - 170 кондукторів, тому що кожен валідатор "працюватиме" в дві зміни," - розповів директор Хмельницького "Електротрансу" Віктор Паламарчук.

На підприємстві освоїли цю нехитру новинку, але щоб запровадити - чекають рішення міськвиконкому. У владі запевняють - справа технічна, і в перші дні червня валідатори працюватимуть.

Загалом же новинки мають ще одну мету - збільшити попит на проїзд саме екологічно чистим транспортом. Як каже мер Олександр Симчишин, головна мета - популяризація електротранспорту серед молоді. "Ми прекрасно розуміємо, що головний пасажир тролейбусу - це вікова категорія "для тих, кому за…", і їм буде важко користуватися. Але ми хочемо в такий спосіб в першу чергу популяризувати найдешевший вид громадського транспорту серед молоді," - резюмує градоначальник.

До слова, Хмельницький став 10 містом в Україні, де впроваджено у дію електронний квиток у транспорті. Вперше він запрацював на початку цього року у Львові. А 7 травня в Україні набув чинності закон про введення електронного квитка в міському пасажирському транспорті.

Нагадаємо, в місті серйозно заговорили про втілення транспортної реформи ще минулої осені. Зокрема, міська влада обіцяє замінити маршрутки великогабаритними автобусами і запустити нові тролейбусні маршрути.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme