Шляхом до Європи: Чому у Хмельницькому роками тягнеться "нельотна погода"

На останній сесії обласна рада внесла зміни до програми підтримки комунального підприємства "Аеропорт Хмельницький", але без чіткої відповіді вкотре залишилось питання, що буде з летовищем

Олександр Калінер

Наразі перспективи повітряної гавані, яка на світанку незалежності України відповідала усім міжнародним нормам, оповиті важкими хмарами. Адже летовище обласного центру вже багато років не має діючих сертифікатів аеродрому та авіаційної безпеки. Саме через це комунальне підприємство "Аеропорт Хмельницький" два роки тому і "пролетіло" повз державну цільову програми розвитку аеропортів до 2023 року.

Нині на аеродромі зруйнована злітно-посадкова смуга, не працює світлосигнальна система повітряного порту. Таким чином нинішня обласна влада отримала від "домайданівських" попередників "важкий спадок". А торік навесні аеродром залишився і без метеорологічного обладнання - його передали Житомиру та Полтаві, адже там польоти відновили.

Попри те, що депкорпус обласної ради все ж затвердив зміни до програми підтримки комунального підприємства "Аеропорт Хмельницький", про жодні польоти у найближчій перспективі не йдеться, оскільки кошти майже виключно підуть на виплати зарплатних боргів колишнім працівникам компанії та протермінованих виплат до бюджету. Нинішній штат летовища складається лише з директора, бухгалтера та кількох охоронців.

За попередніми розрахунками, на відновлення польотів у обласному центрі необхідно щонайменше 45 мільйонів гривень. Аби залучити такі гроші, як свідчить європейський досвід, потрібен приватний інвестор. І хоч на Хмельниччині створили координаційний комітет з відновлення діяльності головного летовища регіону під керівництвом першого віце-спікера облради Неоніли Андрійчук, поки вагомих результатів немає. Так, члени робочої групи, до якої входять обласні депутати та посадовці, ще рік тому планували створити покроковий бізнес-план на порятунок аеропорту, проте громада і досі його не побачила.

Цьогоріч навесні про долю летовища говорили на форумі економічного розвитку Хмельницького. Тоді мер обласного центру Олександр Симчишин задекларував, що переймається долею аеродрому і готовий прийняти летовище з обласної комунальної власності у міську, аби зрушити процес його порятунку з мертвої точки. Втім, жодної конкретики з цього питання на форумі не прозвучало. А вже за місяць чергове засідання депутатської робочої групи відкинуло цю ідею.

Аби нарешті зробити реальні кроки для відновлення комунального підприємства "Аеропорт-Хмельницький", депутати облради, запозичивши досвід регіонів-сусідів, розробили низку першочергових заходів. На думку народних обранців, передусім потрібно визначитись із ціною на ремонт світло-сигнальної системи летовища та дізнатись про стан її трансформаторів, перевірити умови відновлення складу паливно-мастильних матеріалів, а також обстежити системи водопостачання та стоків. Крім того, члени робочої групи вирішили запросити на своє наступне засідання і потенційних інвесторів з Китаю - представників корпорації SINOHYDRO Ltd, з якими вже зустрічався губернатор Хмельниччини Олександр Корнійчук, аби почути їхні пропозиції про можливу співпрацю. На додачу обласна рада планує звернутися до всіх авіакомпаній, що літають теренами України, щоб налагодити з ними партнерські стосунки. Не зайвим депутати вважають і входження комунального підприємства до регіональної програми підвищення енергоефективності Хмельниччини на 2017-2021 роки.

До останньої сесії облради рятівники аеропорту мали підготувати відеопрезентацію з побудови на його теренах митних терміналів. Власне, тут потрібно згадати, що автором цієї ідеї є Микола Харкавий, який нещодавно "погорів" на хабарі. Відтак, не виключено, і презентація "погоріла" разом з ним. Напевне, тому і чергові зміни до програми фінансової підтримки летовища депутати на сесії зустріли без ентузіазму.

"Наразі ми лише вносимо зміни до програми і в жодному разі не виділяємо кошти. Ми ухвалюємо зміни, щоб мати можливість рухатись далі при пошуку інвестора, чи коли отримаємо пропозиції робочої групи, бо без "А" не може бути і "Б", - зазначив спікер облради Михайло Загородний.

За програмою, майно аеропорту готують до концесії. На погашення ж зарплатних та інших боргів цьогоріч передбачають понад 3,3 млн грн з бюджету краю. Однак чи буде що передавати у концесію іноземцям, якщо зволікати, теж є великим питанням. Адже впродовж 2014-2016 років "авіатори", за висновками Держаудитслужби, "розбазарили" майже 2 млн. грн. Також ревізори виявили інших фінансових порушень на ще 7,5 млн грн. Зокрема, неоформлені документи на земельні ділянки, а це може призвести до втрати ще майже шести гектарів території летовища.

"Наявне обладнання, транспортні засоби, споруди та злітно-посадкова смуга не придатні для використання за призначенням, кошти на проведення їхнього ремонту відсутні, що свідчить про повну нездатність комунального підприємства вести господарську діяльність", - підсумовують у висновку ревізори.

Відтак, наразі від хмельницького аеропорту є хіба що позначка на мапі. Авіарейси з Хмельницького не лише до Європи, а бодай кудись, найближчим часом не передбачаються.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький