UK
Для цього матеріалу переклад іншими мовами відсутній, спробуйте перевірити пізніше

Міфи про облік води та тепла: За що платитимемо

Набрав чинності Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання"

Міфи про облік води та тепла: За що плат…

Новий Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" ніби то має на меті привести ринок надання житлово-комунальних послуг в Україні у цивілізований стан, сприяти енергозбереженню, а відтак - і енергетичній незалежності нашої держави.

Як працюватиме нововведення і що з коментарів, що з'явилися в ЗМІ, є правдою, а що міфом - вирішили пояснити урядовці.

"Кажуть, що закон дозволяє ігнорувати показання індивідуальних (квартирних) лічильників"

Насправді, якщо говорити про багатоквартирні будинки, то закон виділяє два види вузлів обліку теплової енергії, холодної і гарячої води: вузол комерційного обліку (загальнобудинковий) і вузли розподільного обліку (квартирні).

Вузол комерційного обліку слугує для вимірювання обсягу всієї теплової енергії/води, спожитої у будівлі. Тобто, саме за показаннями його приладів обліку визначатиметься, скільки всього теплової енергії чи води спожили всі споживачі в будівлі. Цей обсяг необхідно "розподілити" між споживачами в будинку - тобто, визначити, хто скільки послуг спожив і скільки повинен за них заплатити. Саме для цього і використовуватимуться квартирні лічильники.

Для кращого розуміння розглядають ситуацію на прикладі обліку води. Точність вимірювання квартирного лічильника води зазвичай нижча, ніж у будинкового. Тому закон передбачає такий базовий принцип розподілу: обсяг, визначений за допомогою загальнобудинкового вузла, буде розподілятися між споживачами пропорційно до показань квартирних лічильників. Саме тому квартирні лічильники і названі в законі "розподільними".

Завдяки такому підходу знімається проблема "різниці в показниках" (різниця між сумою показань квартирних лічильників і показаннями будинкового унаслідок різного класу точності), а також проблема втрат внаслідок витоків води з внутрішньобудинкових мереж через їх незадовільний стан (утримання внутрішньобудинкових мереж є відповідальністю співвласників багатоквартирного будинку).

Отже, закон і надалі передбачає використання показників квартирних лічильників при розрахунках за комунальні послуги.

"Кажуть, що закон містить формулу, за якою доведеться платити за сусідів"

Якщо мова йде про багатоквартирні будинки, то закон і надалі передбачає, що кожен платить сам за себе.

За загальним правилом, що всі приміщення у багатоквартирному будинку повинні бути обладнані "квартирними лічильниками". І врахування їх показників є обов'язковим при розрахунках за спожиті послуги.

Різницю між показниками будинкового лічильника і сумою показань квартирних лічильників буде пропорційно поділять між усіма споживачами у багатоквартирному будинку. Відтак, якщо гаряча вода вилилася через діряву трубу, чи хтось із сусідів "відмотує" лічильник - за це, в кінцевому підсумку, доведеться заплатити всім.

Отже, "за сусіда" платити не доведеться. Але за елементарним порядком у будинку слідкувати треба як і раніше.

"Кажуть, що закон забороняє встановлювати лічильники на опалення місць загального користування"

Закон не зобов'язує встановлювати такі вузли обліку, але й не забороняє. Більше того, перед розподілом обсягів спожитої теплової енергії між споживачами теплова енергія, витрачена на опалення місць загального користування, віднімається від загального обсягу спожитої в будівлі теплової енергії. Закон прямо не вказує, як повинен бути визначений обсяг спожитої на опалення місць загального користування теплової енергії. Тобто, можливі й приладовий і розрахунковий методи. Остаточно крапки над "і" в цьому питанні повинна розставити методика, яку має найближчим часом затвердити Мінрегіон.

"Кажуть, щов платіжці з'явиться ще одна додаткова графа про оплату ремонту, обслуговування та повірки лічильників"

Така додаткова графа в платіжці дійсно повинна з'явитися. Однак це той випадок, коли додаткова графа не означає додаткової плати.

Більшість виконавців комунальних послуг заклали в тарифи на свої послуги витрати на встановлення та повірку вузлів обліку. Закон передбачає, що віднині такі витрати не повинні включатися до складу тарифу на комунальну послугу. Таким чином, мешканці будинків, що встановили загальнобудинкові лічильники своїм коштом, не будуть платити за їх встановлення в інших будинках через інвестиційну складову тарифу, яка рівномірно нараховувалася на всіх споживачів.

Такий підхід, як очікується, сприятиме більш прозорому фінансуванню встановлення, повірки і заміни вузлів обліку. Окремо слід звернути увагу на те, що перед встановленням загальнобудинкового лічильника, оператор мережі повинен узгодити лічильник та його вартість з мешканцями будинку, які можуть запропонувати дешевшу або кращу модель.

"Кажуть, що виконавці комунальних послуг можуть ігнорувати закон якщо в їхньому тарифі не затверджено встановлення лічильників"

Закон передбачає абсолютно новий підхід до встановлення вузлів обліку, не "прив'язаний" до тарифу на комунальну послугу.

Встановлення вузла комерційного обліку (загальнобудинкового) ініціює оператор зовнішніх інженерних мереж (у більшості випадків він же є і виконавцем комунальної послуги). Оператор не менш як за два місяці зобов'язаний попередити співвласників багатоквартирного будинку про свій намір встановити вузол комерційного обліку та вартість такого вузла. Якщо співвласники не хочуть встановлювати такий вузол обліку самостійно, оператор встановлює його, а відповідні витрати стягує зі співвласників у відповідній конкретній будівлі у вигляді внеску за встановлення вузла комерційного обліку, який розстрочується на 5 років.

Втім це стосується лише вузлів комерційного обліку (загальнобудинкових). Вузли розподільного обліку (квартирні) споживачі повинні встановлювати за власний рахунок.

"Кажуть, що покарання за невиконання закону виконавцями комунальних послуг відсутнє"

Передбачається застосування низки фінансових санкцій до операторів зовнішніх інженерних мереж і виконавців комунальних послуг за порушення вимог закону.

Також прикінцеві та перехідні положення закону вносять зміни й доповнення до Кодексу України про адміністративні правопорушення, якими передбачають адміністративну відповідальність за порушення закону - в тому числі і для споживачів.

Нагадаємо, 22 червня Верховна Рада прийняла у другому повторному читанні і в цілому законопроект №4901 про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, що передбачає обов'язкове встановлення лічильників тепла і води в будинках, підключених до зовнішніх мереж.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme