Чорна-чорна п'ятниця: Як повернути невдало придбаний товар
Фахівці Держпродспоживслужби радять що робити у випадку купівлі невдало придбаного товару
Україна приєдналася до світової традиції святкування "чорної п'ятниці" та "кіберпонеділка". В останній тиждень листопада є безліч рекламних оголошень про неймовірні знижки. Про те, як вчинити у разі необхідності повернути куплене, розповідають фахівці Держпродспоживслужби області, передає Depo.Хмельницький.
Існує закон "Про захист прав споживачів", але не кожен користується всіма належними нам правами. У багатьох випадках можна повернути придбану річ до магазину, але не всі товари не візьмуть назад, навіть якщо вони не розпаковані.
Які товари можна повернути протягом 14 днів
Насправді термін у два тижні дається на повернення товарів належної якості, а ті, що виявилися несправними чи зламалися після придбання можна обмінювати (віддавати в ремонт), доки діє гарантія.
Що таке товар належної якості
Треба розуміти, що річ, яку хочете повернути продавцю, знову опиниться в продажу, тому вона має зберегти так званий товарний вигляд. Тобто повернути можна тільки те, чим не користувалися, в "рідному" упаковані, з пломбами, ярликами. Такі умови передбачає ст. 9 Закону України "Про захист прав споживачів".
Повернути товар, яким ви користувалися не можна, крім випадків, коли він бракований. Отже, споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.
Будь-які промислові товари можна обміняти протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший термін не заявлений продавцем. Можна також обміняти товар, доплативши або отримавши різницю у ціні. Якщо на момент обміну аналогічного немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші з перерахуванням вартості, або забрати свої гроші. Можна дочекатися обміну товару на аналогічний за першого ж надходження відповідного в продаж. Продавець зобов'язаний одразу ж про це повідомити покупця. Якщо ж хочете отримати назад свої гроші, розрахунки проводяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші повертаються споживачеві у день розірвання договору, або в інший термін за домовленістю сторін, але не пізніше як протягом семи днів.
Повернути чи обміняти товар можна, якщо:
- ви маєте касовий або товарний чек;
- товар не використовувався і зберігся у тому вигляді, в якому його купували;
- минуло менше 14 днів з моменту придбання;
- товар не зазначений у Переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 №172.
Які товари не можна повертати
Наразі споживачі мають користуватися Переліком, який було затверджено, ще у 1994-му Кабміном. Йдеться про товари належної якості, які не можна повертати:
- продовольчі товари
- лікарські препарати
- предмети особистої гігієни
- товари для новонароджених
- деякі категорії дитячих іграшок
- тканини, які продають метрами
- килимові вироби, які продають метрами
- скатертини та клейонки, які продають метрами
- спідня білизна
- постільна білизна
- друковані видання
- пиломатеріали
- інструменти для манікюру
- ювелірні прикраси
Як повернути товар неналежної якості
У Законі України "Про захист прав споживачів" є розділ, присвячений товарам неналежної якості. За документом, у разі неналежної якості товару, продавець має пропорційно зменшити його ціну для покупця, усунути наявний недолік, обміняти на товар належної якості без доплат, відшкодувати гроші на усунення недоліку чи взагалі повернути гроші.
Основою для таких дій є чек, розрахунковий документ або гарантія (технічний паспорт товару, який затверджує дані про дату придбання та про гарантійний термін). Повернення товару неналежної якості також має відбутися протягом 14 днів з моменту придбання, або за гарантією.
Треба звернутися до продавця, інформувати про товар неналежної якості та документи на нього. Продавець має прийняти неякісний товар. У разі, якщо товар великогабаритний (від п'яти кілограмів) – доставку має оплатити продавець. До речі, така норма діє і для тих онлайн-магазинів.
У разі, якщо йдеться про електротехніку чи побутові пристрої, продавець влаштовує перевірку, з чиєї провини виник недолік. Покупець має гарантоване право брати участь у перевірці товару.
Експертиза має бути влаштована протягом трьох робочих днів з моменту отримання товару неналежної якості покупцем.
Якщо вина продавця доведена, то покупець має право:
- вимагати повернення коштів за товар неналежної якості;
- вимагати заміни товару неналежної якості;
- вимагати ремонту товару неналежної якості (протягом 14 днів несправності мають бути усунені, – ред.).
Якщо ж експертиза довела провину покупця, то за такий товар продавець не несе відповідальності. Компанія або магазин можуть запропонувати сервісний ремонт за гроші покупця. Також продавець має право вимагати відшкодування з боку покупця за експертизу та доставку товару, якщо така здійснювалася коштом продавця.
Покупець може оскаржити результати гарантійної експертизи у судовому порядку.
Чи можна повернути товар з розпродажу
Так, звісно, товар з розпродажу можна повернути. Керуватися потрібно звичайними правилами, які діють при поверненні товарів належної та неналежної якості. Якщо усі вимоги дотримано, то ви отримаєте за товар рівно стільки, скільки заплатили під час розпродажу, що має посвідчувати товарний чек.
Як повернути товар, придбаний за кордоном
Усе залежить від країни, де придбано товар, та від її законів. Краще перед тим, як придбати товар у закордонному онлайн-магазині, ознайомитися з правилами повернення. Частіше за все, таку інформацію розміщено у самому низі стартової сторінки чи у відповідних вкладках зверху.
Безліч магазинів пропонують гарантію, якою можна скористатися, якщо у вашому регіоні є офіційний представник компанії. Практика показує, що повернути річ, яка не підійшла, але є належної якості, не так вже й просто. Доведеться багато комунікувати з іноземним продавцем, оплачувати самостійно доставку і так далі. У випадку, якщо придбали товар неналежної якості – буде трохи легше.
Якщо йдеться про придбання одягу, то здебільшого правила повернення схожі на українські. Але, наприклад, у США повернути можна усе. Це може бути ліфчик, труси, косметика, подарунок від бабусі. Головне мати чек, навіть бирка не потрібна. Не можна повернути лише товар, який йшов у якості подарунку в акції на кшталт "купи 2, отримай 3-ий у подарунок". Скажу більше, якщо ви придбали товар, а через декілька днів побачили на нього знижку, можете вимагати і знижку на свій, вже куплений товар. Магазин може віддати різницю грошима, а може запропонувати купон чи знижку на наступний.
Також у європейських магазинах завжди покладуть чек і запевнять, що річ можна обміняти чи повернути. Головне одразу запитати, скільки днів маєте та на які групи товарів умови повернення не розповсюджуються.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Хмельницький